videní: 4.2K
Ak sa chystáte učiť čokoľvek, budete potrebovať dva druhy predchádzajúcich znalostí:
- znalosti o predmete, ktorý sa idete učiť, ako matematika, história, alebo programovanie
- vedomosti o tom, ako učenie vlastne funguje
Zlou správou je, že vzdelávací systém často preskočí jeden z nich. To je problematické vzhľadom k tomu, že vaša schopnosť učiť sa je tak obrovský prediktor úspechu v živote: od dosiahnutia v akademickom živote k získaniu postupu v práci. Ak budete chcieť uspieť v dlhodobom období, budete musieť zvládnuť zručnosť po zručnosti.
“Rodičia a pedagógovia sú celkom dobrí na odovzdávanie prvého druhu poznania,” hovorí spisovateľka psychológie Annie Murphy Paulová. “My v pohode hovoríme o konkrétnych informáciách: Mená, dáta, čísla, fakty, ale poradenstvo, ktoré my ponúkame na akt učenia sa samotného” metakognitívne aspekty učenia – je viac zasiahni – alebo – miň, a je to vidieť.”
Totiž, výskum vzdelávania ukazuje, že s nízkym dosiahnutým obsahom študenti majú “podstatné deficity” v chápaní kognitívnych stratégií, ktoré umožňujú ľuďom dobre sa učiť.
Je to kultúrna záležitosť.
Henry L. Roediger III a Mark A. McDaniel, psychológovia na Washington University v St. Louis a spoluautori, spolu s Petrom C. Brown, z “Make It Stick: Veda úspešného učenia sa,” hovoria, že “ako sa učíme a študujeme je do značnej miery mix teórie, tradície a intuície.”
TAKŽE POĎME ROZKROJIŤ TÚ TRADÍCIU. NAUČÍME ŤA STRATÉGIU, KTORÁ NAOZAJ FUNGUJE
1. Vynútiť si spomenúť si
Najmenej zábavná časť efektívneho učenia je, že je to ťažké. V skutočnosti, “Make It Stick” autori tvrdia, že pri učení je ťažké, ak sa učíte svojím najlepším spôsobom, a to je to isté, ako keď zdvíhate závažie na hranici svojej kapacity – robí vás najsilnejším.
Je to jednoduché, aj keď nie je ľahké, využiť tento: Vynútiť si pripomenúť fakt.
Psychológovia to nazývajú “skúšanie efektu”: Keď sa snažíte udržať si pamäti kus informácií, môžete prerušiť proces zabúdania a pomôcť upevniť pamäť týchto informácií do mozgu. Kartičky sú veľkým spojencom v tomto úsilí, pretože vyžadujú, aby ste poskytli odpovede.
Ešte lepšie stratégiou je “Make It Stick” píšu autori, je tu priestor na vaše pokusy o vyvolanie informácií, namiesto bifľovania ich všetky v rozpätí niekoľkých minút. Týmto spôsobom si môžete dovoliť niektoré zabudnutia medzi skúškami, čo znamená, že pamätanie trvá dlhšie poznávacím úsilím a pamäť bude silnejšia. Je zaujímavé, však, jeden prieskum zistil, že iba 11% vysokoškolákov si praktizuje pripomínanie informácií počas štúdia.
2. Nenechajte ísť ľahko na seba vedomosti
Opäť platí, že vedomosti prídu až na vynaložíte viac kognitívneho (poznávacieho) úsilia.
Skúšobné podmienky sú podobné ako v reálnom živote, kde je potrebné najskôr zistiť, aký druh problému máte, a potom ho riešiť. Autori berú na vedomie, že prekladanie môže zdať neefektívne, a mohol by byť dôvodom, prečo je to tak zriedka používaný v školách, ale v konečnom dôsledku vedie k väčšiemu udržaniu v dlhodobom horizonte.
3. Učenie sa nepatrí k plynulosti
Keď čítate niečo, a to je jednoduché, to, čo prežívame, je plynulosť, ďalej len “Make It Stick” píšu autori.
To vás môže dostať len do problémov.
Príklad: Povedzme, napríklad, že ste na letisku a vy snažíte sa, zapamätať si vchod vášho letu do Chicaga. Môžete sa pozrieť na koncové monitory – je to B44. Myslíš, si v sebe, Oh, B44, to je jednoduché. Potom môžete odísť, nečinne skontrolovať svoj telefón a okamžite zabudnúť, kam idete.
Alternatíva: Môžete si prečítať číslo vchodu. Potom sa dáte preč od monitora a spýtajte sa sami seba, čo je vchod? Ak sa vám pripomenie, že je to B44, môžete spokojne odísť.
4. Pripojte novú vec k starým veciam
“Čím viac si môžete vysvetliť, to, ako vaše nové vzdelávanie sa vzťahuje na predchádzajúce znalosti,” the “Make It Stick” píšu autori, “silnejšie vaše nové učenie bude, čím viac spojení vytvoríte, ktoré vám pomôžu pripomenúť si to neskôr.”
Keď pripájate nové témy do svojich už existujúce webových vedomostí, rozvíjate ich.
Jednou z techník je prísť s príkladmi zo skutočného príklad princípov, ktoré ste práve odhalili.
5. Odrážajte, odrážajte, odrážajte
Pomáha pohľad späť. V štúdii Harvard Business School, zamestnanci, ktorí nastúpili do call centra mali o 22,8% vyšší výkon ako u kontrolnej skupiny, keď strávil len 15 minút premýšľaním o svojej práci na konci dňa.
Kým odrážajúce sa môže zdať, že to vedie k menšej pracovnej efektivite, môže to viesť práve k dosiahnutiu väčšej.
ZDROJ: businessinsider.com