videní: 6.8K
Pri slovnom spojení škaredé káčatko väčšine ľudí napadne milá detská rozprávka. Zarytým motoristom však okamžite príde na um Citroen 2CV.
Hoci by to málokto povedal, vývoj Citroenu 2CV začal ešte v roku 1939. Prvý prototyp mal len jedno svetlo a štartoval sa kľukou. Väčšina protoypov bola zničená, aby sa auto nedostalo do rúk Nemcov. Citroen 2CV vydržal vo výrobe neuveriteľných 42 rokov – od roku 1948 až do roku 1990. Aj napriek posmeškom sa Citroen 2CV stal francúzskou legendou, podobne ako Trabant pre Nemecko, či Mini pre Veľkú Britániu. Celkový počet vyrobených kusov je takmer 9 miliónov.
Pôvodným poslaním Citroenu 2CV bolo, aby automobil “previezol štyroch vidiečanov, vrece zemiakov a košík s vajíčkami cez zorané pole na trh rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu tak, aby sa nerozbilo ani jedno vajce.” Konštruktéri kládli dôraz na nízku spotrebu a hmotnosť, ktorú si na začiatok stanovili na ambicióznych 300 kilogramov. Podarilo sa im splniť aj kritérium spotreby, keďže prvé vozidlá boli skutočne schopné jazdiť so spotrebou 3 litre benzínu na 100 kilometrov. Zaujímavosťou je, že niektoré prvé kusy nemali štartér, ale štartovali sa podobne ako kosačky.
Prečo teda patrí do rubriky omyly automobilizmu? Pôvodný návrh Citroenu 2CV bol iný a postupom času bola automobilka nútená od niektorých experimentálnych riešení upustiť. Pôvodným zámerom bola samonosná karoséria s ľahkým hliníkovým plechom, ktorá však nakoniec bola zamietnutá ako techonologicky nevhodná. Slabý motor si však nevedel poradiť s autom do kopca a preto nebolo výnimočné vidieť “vidiečanov” tlačiť auto. Naopak, dole kopcom boli problémom slabé brzdy. Nesmieme zabúdať ani na extrémne náklony karosérie v zatáčkach.
Video si môžeš pozrieť tu:
Zdroj fotografií: Wikipedia, Flickr
NENECHAJ SI UJSŤ OSTATNÉ DIELY SERIÁLU OMYLY AUTOMOBILIZMU: