videní: 11.3K
V dnešnom diele seriálu Omyly automobilizmu si posvietime na legendárnu sanitku/pohrebák/atď Škodu 1203. Aké boli jej svetlé stránky a v čom naopak zaostávala sa dozvieš o pár riadkov nižšie.
Iba o máloktorom vozidle by sa dalo povedať, že ťa bude sprevádzať od narodenia po koniec života. Napriek tomu, jedno také nájdeme aj u nás – Škodu 1203. Pred revolúciou boli tieto vozidlá často využívané ako sanitky a pohrebné vozidlá a svoje uplatnenie našli v podstate v širokom spektre vtedajšieho československého biznisu vďaka mnohým variáciám – či ako bežná dodávka, rodinné auto (v dnešnej dobe by sme mohli povedať MPV), valník, atď. Jazdili na nej aj chlapci z V. B.
V roku 1958 vznikla potreba dodávkového vozidla trambusového typu. Malou komplikácou však bola požiadavka, aby nové vozidlo použilo čo najviac dielov zhodných s pripravovanou Škodou 1000MB, ako napríklad palubné prístroje, zadné svetlá a podobne. Koncom roka bol predstavený koncept 8-miestného mikrobusu. Išlo o úžitkové vozidlo so samonosnou karosériou bez kapoty – motor sa nachádzal vpredu pod sedadlami a pomocou 4-stupňovej prevodovky prenášal výkon na zadné kolesá. Motor mal 4 valce a objem 1221 ccm, nesôr zväčšený na 1433 centimetrov kubických. Výkon dosahoval 47 – 51 koní.
Tisíc dvesto trojka bola vyrábaná v českom meste Vrchlabí od roku 1968 do 1973, kedy bola výroba presunutá do Trnavy. Bola Škoda 1203 bezchybným autom? To sa rozhodne tvrdiť nedá. Nedostatok výkonu spôsoboval obrovské ťažkosti plne naloženej sanitke pri jazde do kopca. Motor bol nielen slabý, ale často sa prehrieval. Problémom bolo aj radenie a podpriemerné jazdné vlastnosti. Zriedkavá nebola ani koŕozia, najmä na zadných výklopných dverách a výnimočné neboli ani prípady zhorenej elektroinštalácie. Problémom bola aj predná náprava, či praskajúce poloosi zadnej nápravy. V kabíne sa vďaka nadmernému hluku takmer nebolo možné dohovoriť so spolujazdcom.
Napriek týmto nedostatkom sa 1203-ka vyrábala až do roku 1989 a stala sa tak najpoužívanejším úžitkovým automobilom v Československu a po revolúcii sa zaslúžila o rozvoj súkromného podnikania. A práve vďaka tomu si vyslúžila čestné miesto v československej histórii.
Video si môžeš pozrieť tu:
Zdroj fotografií: Wikipedia, Flickr
NENECHAJ SI UJSŤ OSTATNÉ DIELY SERIÁLU OMYLY AUTOMOBILIZMU: