Zaujímavosti

Odborníci radia: Naraňajkujte sa a predídete konfliktom. A to najmä v pondelok

pondelok

videní: 975

Pondelok ráno. Pre 60 % Slovákov je najhorším obdobím v týždni. Vedci sa zhodujú, že ak by sa každý z nás kvalitne naraňajkoval, môže byť i obávaný pondelok napokon príjemným dňom. Napriek tomu vynecháva ranné jedlo až 62 % opýtaných, pričom ako najčastejší dôvod uvádzajú nedostatok času, alebo že jednoducho nie sú hladní. Vyplýva to z veľkého prieskumu pre značku Bebe Dobré ráno. Je vedecky dokázané, že raňajky majú veľký vplyv na náš výkon a náladu. Prečo si teda komplikujeme život?

 

Výhovorky, nechuť a nezmyselné argumenty

Počas ranného zhonu je vzácna každá minúta. Mnoho ľudí odkladá zvonenie budíka na posledný možný čas, a tak sa dostavajú do stresu. Následne začína známy kolotoč: rýchla ranná hygiena, výber oblečenia, úprava zovňajšku a expresný odchod z domu do náruče pracovných povinností. Raňajky? Nie je čas.

Práve nedostatok času uvádza až 62 % opýtaných ako najčastejší dôvod neraňajkovania. V tesnom závese nasleduje ranné nechutenstvo alebo chýbajúci pocit hladu. Malá skupina ľudí (8 %) si dokonca myslí, žeby dodržovaním pravidelného ranného rituálu mohli pribrať.

Na základe výsledkov dlhodobých štúdií vieme, že pravidelné raňajkovanie znižuje riziko nárastu telesnej hmotnosti. Hlavne z dôvodu obmedzenia tzv. záchvatov prejedania sa počas dopoludnia a obeda. Na druhej strane je známe, že nie je nutné jesť hneď po prebudení. Problém ranného nechutenstva vyriešia jednoducho neskoršie raňajky. Všetko je to ale o pravidelnom tréningu a opakovaní. Naše telo si dokáže zvyknúť na správne, ale i na veľmi nevhodné spôsoby, ako je napríklad vynechávanie raňajok. Dnes vieme, že telo a jeho hormóny zodpovedné za trávenie, napr. inzulín, sa vylučujú ráno a dopoludnia vo väčšom množstve. To znamená, že organizmus očakáva prísun potravy,“ dopĺňa štúdiu popredný nutričný špecialista RNDr. Pavel Suchánek.

 

Čo sa stane, keď vynecháte raňajky

Existuje mnoho logických dôvodov, prečo je raňajkovanie dôležité.

Ranná porcia živín naštartuje naše telo zvýšením hladiny cukru v krvi. V práci ale aj škole sme potom pozornejší a všetko nám ide „od ruky“. S tým, že raňajky zlepšujú výkonnosť a mozgovú činnosť, súhlasí aj 64 % účastníkov prieskumu.

bebe_ranajkovypohar

Odborníci sa zhodujú, že dokonca dlhodobo zlepšuje náladu. Nemôžeme sa teda diviť, že známu vetu „raňajky sú základom dňa“, počúvame tak často.

Výskum pre značku Bebe Dobré ráno navyše dokazuje, že ľudia, ktorí raňajkujú aspoň jedenkrát týždenne, sú výrazne spokojnejší so svojím životom než tí, čo nejedia ráno vôbec. Vyhýbajú sa im aj depresie a úzkosť: „Dobré jedlo dráždi v mozgu receptory, ktoré zodpovedajú za naše pozitívne psychické rozpoloženie. Kvalitné a chutné raňajky sú naozaj základom pre celodennú dobrú náladu,“ uzaviera Pavel Suchánek.

Respondentom, ktorí ráno nejedia, trvalo vyplnenie raňajkového prieskumu v priemere o 5 minút dlhšie než tým, ktorí raňajkujú pravidelne.

Raňajková rutina nemá dopad len na jednotlivca, ale aj kolektív. Až 40 % opýtaných potvrdilo, že ak ráno nejedia, tak je pravdepodobnosť hádky s kamarátom alebo kolegom vyššia. Aj v tomto prípade nájdeme vysvetlenie v ľudskom metabolizme.  Vo chvíli, keď sme hladní, dochádza k poklesu cukru v krvi a dostavia sa pocity slabosti, podráždenia, nedostatku energie či slabej sústredenosti. Na okolie tak môžeme pôsobiť podráždene až agresívne, čo je živnou pôdou pre vznik konfliktov.

 

Ako zapojiť raňajky do každodenného zhonu?

Nový návyk je ideálne trénovať počas pokojných dní a víkendov, keby si môžeme dopriať na energeticky bohatšie jedlo vo forme praženice alebo ovsenej kaše. Na pracovné dni si necháme ľahšiu variantu, napríklad kombináciu Bebe Dobré ráno s jogurtom a ovocím.

Raňajkový rituál vám zaberie maximálne 10 minút. V porovnaním s jeho pozitívnymi účinkami, je táto časová investícia skutočne malá. Podporte kultúru raňajkovania a pozitívne ovplyvníte seba i každodenný život ľudí okolo vás.

 

5 tipov, ako si spríjemniť pondelkové ráno:

  1. Doprajte si kvalitný víkendový odpočinok
  2. Po zobudení otvorte okno dokorán a nadýchajte sa čerstvého vzduchu
  3. Pripravte si niečo chutné na raňajky
  4. Nalaďte sa cestou do práce či školy svojou obľúbenou hudbou.
  5. Nájdite si niečo, na o sa môžete v pondelok tešiť.

 

O prieskume

Prieskum zameraný na raňajkové rituály a efekty rannej stravy realizovala výskumná agentúra Canvas8 pre značku belVita (BeBe Dobré ráno) na vzorke 2000 britských respondentov vo veku 25-44 rokov.

Správa vznikla v spolupráci so zakladateľom nutričnej poradne FitBee RNDr. Pavlom Suchánkom a Bc. Margaritou Iliopulu, DiS.

Zdroj: topdesat / BeBe

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť