Zaujímavosti

Britský novinár testoval Škodu Favorit: Prečo nie sú všetky autá také dobré?

Škoda Favorit

videní: 7.8K

“Prečo všetky autá nie sú také dobré?” Tak znie nadpis článku, ktorého hlavným hrdinom je československý automobil, ktorý postavil našu krajinu na kolesá po nežnej revolúcii. Reč je o Škode Favorit.

K nezvyčajnému testu došlo v rámci osláv 25. výročia pripojenia českej Škodovky k nemeckému koncernu Volkswagen Group. “Favorit váži menej ako jednu tonu, dokonca aj so mnou vnútri – vysoké Audi Q7 vpredu vpravo váži dvakrát toľko nenaložené. Dokonca aj môj ročný Seat Ibiza váži viac než Favorit – s výkonom 74 koní v porovnaní s 54 koňmi Favoritu, ale s pol tonou tuku navyše, má takmer rovnaký pomer výkonu k hmotnosti. V mnohých ohľadoch však Favorit z roku 1991 predčí Ibizu z roku 2015. Ako môžu byť dve autá oddelené dvadsiatimi rokmi tak podobné? Realisticky, čo dokáže Ibiza oproti Favoritu naviac?” Pýta sa Ed Wiseman, ktorému sa do rúk dostal nejazdený Favorit ako zo stroja času. Ako poznamenal, keď tento konkrétny kúsok zišiel z továrne v roku 1991, ešte nemal ani vodičský preukaz. Wiseman s Favoritom cestoval do rodiska automobilu – Mladej Boleslavi.

“Pozerám sa na volant. Vyzerá strašne ťažkopádne. V Škode Favorit nie sú žiadne airbagy. Neexistuje žiadny systém ABS ani trakčná kontrola. Škoda pre mňa láskavo prezula pneumatiky a brzdové doštičky, pretože moje prežitie v núdzi bude úplne obmedzené na moje reakčné časy a trenie. Ak sa dostanem do kolízie s niečím ako Q7, mám to zrátané. Dokonca aj posádka Ibizy by z takejto scény odišla po vlastných, no ja vo Favorite by som odišiel v sanitke,” zhodnotil bezpečnosť Wiseman, ktorý ďalej Favoritu vyčítal absenciu zapaľovača, do ktorého si potreboval zapojiť navigáciu. Ten bol totiž za príplatok.

 

Nenechaj si ujsť

“Po menej ako hodine mojej európskej cesty si uvedomujem, aký príjemný je Favorit. Má správne odpružené sedadlá – sú ako kreslo a môj chrbát je oveľa spokojnejší, ako po rovnakom čase v aute za 120.000 libier v predchádzajúcom týždni.” Novinár ďalej ocenil živý 1,3 litrový benzínový štvorvalec a skonštatoval s odkazom na aktuálny trend downsizingu, že súčasné autá majú tendenciu mať menej valcov. Dokonca sa mu podarilo dosiahnuť aj najvyššiu konštrukčnú rýchlosť 150 kilometrov za hodinu.

Napriek zrejmým nedostatkom Wiseman vyniesol verdikt nad automobilom, ktoré postavilo Česko a Slovensko na kolesá: “Napriek všetkému som vo Favorite spokojnejší, ako som bol vo väčšine moderných automobilov. Dizajn palubnej dosky je neuveriteľne zastaralý, ale je ergonomický – veľké, funkčné tlačidlá ovládajú väčšinu hlavných funkcií vozidla, zatiaľ čo všetky displeje sú pre vodiča dobre viditeľné. Samozrejme, Favorit v mnohom zaostáva za dnešnými vozidlami, ale jednoduchosť vytvára intuitívny spôsob používania.”

Favorit mal pod kapotou benzínový štvorvalec s objemom 1281 centimetrov kubických, ktorý v základnej verzii ponúkal 40 kW (54 koní)a v najsilnejšej 50 kW (68 koní). Vrcholom bola úprava spoločnosťou Autospektrum 2000 s. r. o. Mariánské Lázně s názvom Sprint 75. Ako názov napovedá, výkon motora bol zvýšený na 56 kW, čo predstavuje 75 koní. Sprint 75 dosahoval maximálnu rýchlosť 160 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládol za 13 sekúnd. Výkon na predné kolesá prenášala výhradne päťstupňová manuálna prevodovka.

Favorit sa vyrábal celkovo v troch verziách: hatchback, kombi Forman a Pick-up, poprípade špeciálna verzia Praktik (upravený Forman), či kabriolet v úprave od českej spoločnosti MTX. Z Favoritu vychádzalo viacero prototypov, ktoré sa však nikdy nedostali do sériovej výroby. Medzi ne patrí koncept sedanu, či verzie coupé, ale aj skrátená dvojmiestna verzia s názvom Shortcut. Favorit bol úspešný aj vo svete motoršportu.

Dobová recenzia Škody Favorit britského Top Gearu

Československá dobová recenzia Škody Favorit

Nenechaj si ujsť

Zdroj: lidovky / telegraph / topdesat

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť