Tipy a triky

10 tipov, ako si zlepšiť deň jedlom

Iceland Adventure 2014

videní: 613

Nálada, pracovný výkon a zdravie ako také, ide ruka v ruke s tým, čo človek počas dňa zje a aj vypije. K niektorým ľuďom sa preto pred obedom nie je múdre približovať, u iných zas badať výrazné zmeny výkonnosti v závislosti od plnosti šálky s kávou.

My me pre vás vybrali zoznam potravín a nápojov, ktoré vám dokážu nielen zlepšiť deň, ale aj pomôcť sústrediť sa či lepšie zaspať.

Na zlepšenie nálady

Surový kakaový prášok

Kakao je superpotravina s najvyšším obsahom antioxidantov a horčíka spomedzi všetkých známych potravín. Znižuje aj chuť do jedla, ale čo je podstatnejšie, kakao ako jediná potravina obsahuje anandamid, takzvanú molekulu blaženosti a fenyletylamín, rovnakú látku, ktorú mozog produkuje, keď sa zamilujeme. Pokiaľ ide o zlepšovanie nálady niet lepšej potraviny ako kakaa.

Vyhýbajte sa nadmernému užívaniu cukru

Kakao síce spúšťa eufóriu, ale čokoláda s cukrom môže viesť aj ku kolísaniu nálad. Rafinovaný cukor totiž potláča tvorbu rastového hormónu BDNF. Výskum ukázal, že nízke hladiny tejto látky sa vyskytovali u pacientov trpiacich depresiami či schizofréniou.

Káva

Že je kofeín stimulantom dobrej nálady, nie je pravdepobne nič nové. Možno ale neviete, že u osôb, ktoré pijú aspoň dve šálky kávy denne je o 15 percent nižšia pravdepodobnosť výskytu depresie. Potvrdila to rozsiahla štúdia z Harvardu na vzorke 50 tisícoch žien, ktoré sú vo všeobecnosti náchylnejšie na depresívne stavy.

Zelený čaj

Zelený čaj je ospevovaný pre celý rad pozitívnych účinkov na organizmus. Je prevenciou rakoviny, cukrovky či Parkinsonovej choroby a obsahuje množstvo antioxidantov, ktoré bránia poškodeniu buniek a teda spomaľujú starnutie a udržiavajú orgány v kondícii.

Zelený čaj obsahuje aminokyselinu theanín, ktorá vyvoláva dobrú náladu a povzbudzuje myseľ, na rozdiel od kofeínu však, paradoxne, telo uvoľňuje.

Čili papričky
Kapsaicín je látka, vďaka ktorej čili chutí štipľavo. Mozog reaguje na pálivý kapsaicín rovnako, ako keď sa snaží tlmiť bolesť – spúšťa endorfíny. Tie sú zdrojom krátkodobého zlepšenia nálady a môžu byť prevenciou depresie či úzkosti.

Na rýchlejšie chudnutie

Základ každého udržateľného chudnutia je dostatok pohybu a zdravá a pestrá výživa. Je však pár maličkostí, ktoré nestoja veľa námahy a môžu priniesť relevantné výsledky:

Neponáhľajte sa s jedlom, vychutnávajte

Raňajky zjedzte najneskôr do hodiny od prebudenia. A na obed a večeru si vyčleňte aspoň 30 minút. Každé sústo prežujte aspoň dvadsaťkrát. Matt Mullenweg, známy podnikateľ a experimentátor na svojom blogu uvádza, že touto jedinou zmenou vo svojom prístupe k jedlu sa mu podarilo schudnúť 9 kíl.

Nepiť nič sladené

Ak chcete začať rýchlejšie chudnúť, pite iba čistú vodu, minerálku a nesladený čaj alebo kávu. Aj diétna kola má v sebe umelé sladidlá. Tie zvyšujú tvorbu inzulínu, ktorého úlohou je odburávať z krvi cukor. Prudký pokles cukru v krvi má za dôsledok, že človek skôr vyhladne. Navyše inzulín podporuje ukladanie tukových zásob.

K jedlám pridávajte škoricu a citrón

Škorica podľa výskumov môže znížiť glykemický index jedál až o 29 percent, čo môže výrazne pomôcť pri zhadzovaní kíl. Výborne sa hodí napríklad ako náhrada sladidla do kávy. Používajte čerstvú škoricu, vyvetraná stráca svoju účinnosť. Pozor, nie však viac ako 4 gramy denne (jeden a pol čajovej lyžičky).

Podobne funguje citrónová alebo grapefruitová šťava skonzumovaná polhodinu pred jedlom alebo naraz s jedlom.

Pre rýchlejšie myslenie:

Ryby a vlašské orechy

Omega-3 mastné kyseliny sú nevyhnutné pre správny vývoj a fungovanie mozgu. Mozog ich ale zase až toľko nepotrebuje, vystačí si s 350 mg denne. Medzi ryby, ktoré majú vysoký podiel omega-3 mastných kyselín patria makrely, tuniaky, lososy, jesetere, sardinky, slede a pstruhy.

Ak chcete konzumovať rybí tuk formou výživového doplnku, dajte si pozor, často je v dôsledku znečistenia vôd alebo zlého zaobchádzania výrobcom jeho kvalita pochybná.

Nielen ryby sú potrava pre mozog. Vysoký podiel esenciálnych kyselín majú aj vlašské orechy či tekvicové semienka.

 

Na dobrý spánok

Zdroj: soda.o2.sk
Zdroj titulnej fotografie: Foodiesfeed

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť